سومین دوره جایزه فرزانه در حوزه زیست پزشکی برگزار شد

سومین دوره «جایزه فرزانه»، به خانم دکتر سهیلا سلحشور کردستانی اعطا شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه رویان، سومین دوره جایزه فرزانه، به مناسبت گرامیداشت بنیانگذار و مدیر فقید بانک سلول‌های انسانی و جانوری و عضو هیأت علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاددانشگاهی)، به خانم دکتر سهیلا سلحشور کردستانی اعطا شد.
آیین اعطای این جایزه که با هدف تجلیل از مقام والای بانوان فرهیخته این سرزمین و در جهت گرامیداشت شخصیت ارزنده ی زنده یاد دکتر پروانه فرزانه، به بانوان اثر گذار در حوزه علوم زیست پزشکی است، در روز جمعه هجدهم اردیبهشت ماه در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی ژنومیکس سرطان برگزار شد.
زنده‌یاد دکتر پروانه فرزانه، دانشمندی خستگی‌ناپذیر بود که با همتی والا بانک سلول‌های جانوری و انسانی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را راه‌اندازی کرد و با بیش از هزار و چهار صد رده سلول بنیادی، بیماری‌های خاص انسانی، جانوران در حال انقراض را به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند برای جامعه علمی کشور به یادگار گذاشت.
این بانک، مجموعه‌ای مرجع از توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه علوم سلولی، زیست‌فناوری و پزشکی در تأمین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، صنعتی و ارائه نمونه‌های استاندارد و حفظ گونه‌های ارزشمند ژنتیکی کشور را فراهم آورده است. بدین ترتیب دکتر پروانه فرزانه -که با پژوهشگاه رویان نیز همکاری علمی داشت- پروانه‌ای ماندگار در تاریخ علم زیست‌شناسی ایران شده است که راهش در عالم فرزانگی ادامه دارد. وی که تمام امید و ایمان خود و باورهای اعتقادیش را برای حفظ ذخایر زیستی کشور به کار گرفت، خود ذخیره‌ای کم نظیر برای الگوسازی جوانان آینده‌ساز این سرزمین است.
امید است این بزرگداشت الهام بخش مناسبی از همراهی تعهد و تخصص، برای جوانان این سرزمین مهیا کند.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۱۷

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup