پژوهشگاه رویان مجموعه‌ای امیدآفرین و الگو در کشور است

دکتر مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی با همراهی برخی از معاونان و اعضای هیأت رئیسه این نهاد، صبح روز دوشنبه ۲۱ آذرماه با حضور در پژوهشگاه رویان در جلسه هیأت رئیسه این پژوهشگاه شرکت و نشست صمیمانه‌ای را با اعضای آن برگزار کرد.
رئیس جهاددانشگاهی با حضور در پژوهشگاه رویان از آن به‌عنوان مجموعه‌ای امیدآفرین در کشور نام برد و با تقدیر از اعضای این پژوهشگاه جهاددانشگاهی گفت: شما کار بزرگی انجام می‌دهید و تولد یک فرزند می‌تواند باعث خوشحالی اعضای یک خانواده شود و این موضوع برکات بزرگی دارد.
رئیس جهاددانشگاهی در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان گفت: این پژوهشگاه که رهبر انقلاب توجه ویژه‌ای نسبت به آن دارد، مایه افتخار کشور و مجموعه جهاددانشگاهی است.
دکتر مسلمی نائینی از پژوهشگاه رویان به‌عنوان مجموعه‌ای امیدآفرین نام برد و گفت: این پژوهشگاه با افتخارات بسیاری که کسب کرده است، هم در داخل و هم خارج از کشور به‌عنوان الگو نام‌برده می‌شود.
وی با بیان اینکه افراد دیگری همانند زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در این مجموعه و سایر مجموعه‌های جهاددانشگاهی داریم گفت: باید این مدیران کشف‌شده و مجموعه‌های دیگر هم همانند رویان در این نهاد داشته باشیم.
رئیس جهاددانشگاهی بابیان اینکه باید از مسئولین نظام و مخصوصاً وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و رؤسای دانشگاه‌های پزشکی دعوت شود تا از نزدیک با این دستاورد آشنا شوند گفت: می‌توان از ظرفیت هیأت‌علمی سایر مراکز دانشگاهی استفاده کرد و همکاری‌های مشترک علمی انجام داد.
روایت پیشرفت کشور موضوع دیگری بود که رئیس جهاددانشگاهی به آن اشاره کرد و گفت: باید از طریق مفاهیمی چون فیلم، انیمیشن و کودکان را با افتخارات و پیشرفت‌های کشور آشنا کنیم که جهاددانشگاهی نیز برنامه دارد در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام دهد و باعث تزریق امید در جامعه شود. همچنین بررسی نحوه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه از دیگر نکاتی بود که دکتر مسلمی نائینی در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم جایگاه جهاددانشگاهی را در جامعه ارتقاء دهیم.
در بخش دیگری از این نشست دکتر یعقوب  فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بابیان اینکه در حوزه ناباروری و تولیدمثل استانداردهای خوبی در پژوهشگاه رویان تدوین‌شده است گفت: باید آن‌ها به‌کل کشور صادر شود و در این زمینه می‌توان یک فرهنگ تخصصی تولید و منتشر کرد.
جذب دانشجویان بین‌المللی فلوشیپ؛ تأسیس بیمارستان تخصصی در کشور و حتی کشورهای منطقه، استفاده از ظرفیت علمی سایر دانشگاهیان از دیگر نکاتی بود که معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به آن اشاره کرد.

در ادامه این نشست، دکتر مهدی باصولی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی نیز با اشاره به اینکه در سال بالغ‌ بر ۶۰ هزار سیکل درمان ناباروری در کشور انجام می‌شود که ۵۰ درصد آن در مراکز جهاددانشگاهی انجام می‌شود گفت: پژوهشگاه رویان از پیشگامان این حوزه بوده و فعالیت‌هایش اهمیت ویژه‌ای دارد.
مشکلات قوانین دولتی برای جذب نیرو و ساماندهی نیروی انسانی، تمهیدات مالی و رفاهی از دیگر نکاتی بود که معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی به آن اشاره کرد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان نیز در این نشست با بیان اینکه مجموعه رویان جهاددانشگاهی تاکنون به لحاظ مالی و معنوی خیروبرکت زیادی داشته است گفت: امروز بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور داریم، اما رویان در گسترش این دانش در کشور نقش بسیار مهمی داشته و دارد.
 وی با بیان اینکه نگاه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی این بود که اگر دانش را کسب کردیم و آن را آموزش دادیم و منتقل کردیم،  ماندگار می‌شویم گفت: در رتبه‌بندی مؤسسات برتر سلول درمانی رویان رتبه ۹ را در جهان کسب کرده است.
رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به نقش این پژوهشگاه در تربیت نیروی انسانی در این حوزه گفت: تاکنون بیش از ۳ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پایان‌نامه خود را در رویان گذرانده‌اند و بسیاری از محققان این نهاد در سایر بخش‌ها مشغول فعالیت هستند.
در ادامه، دکتر افشاریان، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان در گزارشی کامل، با بیان اینکه در رتبه‌بندی پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت امسال پژوهشگاه رویان رتبه ۲ را کسب کرد گفت: تاکنون ۸۰۰ طرح کارفرمایی و ۱۲۰۰ طرح دانشجویی خاتمه یافته داریم و ۳۶۰ طرح نیز در دست اجرا است. وی با بیان اینکه انتشار مقالات علمی، ثبت ۷۰ اختراع داخلی و سه اختراع بین‌المللی از دیگر افتخارات پژوهشگاه رویان است ادامه داد: برگزاری جشنواره بین‌المللی رویان که به همت مرحوم کاظم کاظمی آشتیانی بنا گذاشته بود و جایزهای به نام مرحوم کاظمی آشتیانی از دیگر برنامه‌ها است.
دکتر احمد وثوق معاونت درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان نیز با اشاره به شکل‌گیری رویان و بیان اینکه تاکنون ۲۲۰ هزار زوج نابارور را در کشور تحت پوشش قرار داده‌ایم گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ با تلاش‌های رویان ۴۰ هزار کودک متولد شدند. ایشان ادامه داد: بسیاری از استانداردها در حوزه درمان ناباروری در پژوهشگاه رویان تدوین‌شده و این مجموعه نقش ویژه‌ای در تربیت نیروی انسانی متخصص داشته است.
فعالیت بر روی روش‌های نوین درمان فلج مغزی، اوتیسم و دیابت از موارد دیگری بود که معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان به آن‌ها اشاره کرد.

در ادامه، دکتر روح‌الله فتحی، معاون آموزش پژوهشگاه رویان نیز با بیان اینکه در کنار آموزش‌های تخصصی، آموزش عمومی نیز در این پژوهشگاه در اولویت قرار گرفته است گفت: ۱۲ سال است که آموزش دانش آموزان را آغاز کرده‌ایم و سالانه سه هزار دانش‌آموز را آموزش می‌دهیم که امسال نیز بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش‌وپرورش امضاء کردیم «جشنواره رویانا» هرساله برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه کنگره رویان از جمله برنامه‌های آموزشی و در سطح بین‌المللی است گفت: با شبکه‌سازی در بیش از ۱۰۲ واحد، پژوهشگاه، پژوهشکده و مرکز جهاددانشگاهی در سراسر کشور می‌توان هم‌افزایی ایجاد کرد.
ارتقای دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی ازجمله موارد دیگری بود که توسط معاون آموزش پژوهشگاه رویان به آن اشاره شد.
رضا عظیمی معاون پشتیبانی پژوهشگاه رویان نیز در این نشست  آماری از تعداد کارکنان و مشکلات در زمینه جذب نیرو و تسهیلات اشاره کرد.
در پایان، نشست صمیمانه با اعضای پژوهشگاه رویان از دیگر برنامه‌های رئیس جهاددانشگاهی و هیأت همراه بود که در آن تعدادی از اعضای پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به بیان مشکلات و نگرانی‌های خود پرداختند.
همچنین دکتر مسلمی نائینی با تقدیر از فعالیت اعضای پژوهشگاه رویان گفت: شما کار بزرگی انجام می‌دهید و تولد یک فرزند می‌تواند باعث خوشحالی اعضای یک خانواده شود که این موضوع برکات بزرگی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۲۱

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup