پژوهشگاه رویان در میان ده مؤسسه برتر تحقیقات ناباروری و فناوری‌های کمک‌باروری جهان

بر‌اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران از هشت کشور آمریکایی، آفریقایی، آسیایی و اروپایی که نتایج آن در نشریه بین‌المللی Andrologia منتشر شده است، پژوهشگاه رویان طی سال‌های 2000 - 2019 میلادی بر‌اساس تعداد کل انتشارات در حوزه‌های ناباروری مردان و روش‌های کمک باروری (ART) در رتبه ده مؤسسه برتر تحقیقاتی جهان جای گرفته است. 
بر اساس این نتایج، روش‌های کمک‌باروری به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مدیریت درمان محسوب می‌شوند و پژوهشگاه رویان در این حوزه از سرآمدان شاخص جهان بر شمرده شده است. 
نتایج این تحقیقات از بازیابی و تحلیل داده‌های بیست ساله پژوهشگران جهان و براساس میزان وابستگی نویسندگان، میزان همکاری، تعداد مقالات، تعداد نویسندگان، نوع استناد، حوزه موضوع، همکاری‌های بین‌المللی و سال انتشار کسب شده است. 
در نقشه این تحقیقات مشخص شده است که پژوهشگران ایرانی در حوزه بین‌المللی همکاری‌های خوبی با دیگر پژوهشگران جهان داشته‌اند و این موضوع مهمی در آینده روند تحقیقات محسوب می‌شود. همچنین در تجزیه و تحلیل سنجش دانش نشان داده شده که روند این نوع تحقیقات در دوره بیست ساله اخیر همواره ثابت بوده و پژوهش بر روی آزواسپرمی (انسدادی/ غیرانسدادی) بیشترین زمینه مطالعات بالینی (بیش از 60 درصد) بوده است. همچنین با استفاده از روش‌های کمک باروری موفقیت بیش از 47 درصد به عنوان عمده‌ترین نتایج، گزارش شده است. 

گزارش‌های مربوط به میزان بارداری و پس از آن سقط جنین، لقاح و لانه‌گزینی به‌ترتیب بیشترین تعداد مقالات و کمترین مقالات مبتنی بر شواهد شامل میزان تولد، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد را بررسی می‌کنند.
بر‌اساس پژوهش‌ها، در حال حاضر فناوری‌های کمک‌باروری در مدیریت درمان مردان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند که این مسیر از طریق افزایش احتمال لقاح با دور‌زدن نقص عملکردی و ساختاری اسپرماتوزوئید و سیستم تولید‌مثل انجام می‌شود. 
پژوهشگاه رویان به‌عنوان یکی از معدود مراکز عملیاتی است که با فعالیت در دو حوزه پژوهش و درمان در مجموعه خود و با رویکرد گام‌به‌گام فرایندها، پیشروترین مرکز تحقیقاتی در حوزه کمک باروری محسوب می‌شود و اصلی‌ترین هدف این پژوهش‌ها کاربرد آن‌ها در درمان بیماری‌ها است.
دریافت فایل مقاله:
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup