استفاده از روش پی جی تی (PGT) در درمان ناباروری و سقط مکرر

تولید مثل در انسان فرایندی نسبتاً ناکارامد است. بگونه‌ای که احتمال وقوع بارداری در هر ماه مقاربت صحیح و به موقع حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌باشد. در بسیاری از مواردعدم رشد جنین وعدم لانه گزینی وعدم وقوع بارداری طبیعی ناشی از وجود ناهنجاری‌های تعدادی و ساختمانی کروموزوم هاست.
با پیشرفت‌های تکنینی در اقدامات کمک باروری از قبیل IVF و ICSI و نیز امکان بررسی‌های مختلف مولکولی و سلولی در مقادیر پایین DNA، روش‌های تشخیصی قبل از لانه گزینی (PGT=Preimplantation Genetic Testing) پا به عرصه بررسی‌های متنوع ژنتیکی گذاشت و به متخصصین امکان اطلاع از وضعیت کروموزومی و ژنتیکی جنین‌ها را قبل از وقوع بارداری داد.
در حال حاضر پی جی تی (PGT) یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای تشخیص انواع اختلالات کروموزومی است که ما را قادر می‌سازد که سلامت و زنده ماندن جنین‌ها را از این نظر بررسی کنیم و حتی جنسیت مورد نظر جنین را قبل از بارداری مشخص کنیم.
با استفاده از روش PGT می‌توان از انتقال اختلالات متعدد ژنتیکی از زوجین به نسل آتی جلوگیری کرد و از بسیاری از سقط‌های درمانی که به دلیل نوع معلولیت از قبیل کاهش شنوایی یا بینایی ممنوع می‌باشد جلوگیری کرده و وضعیت ژنتیکی دلخواه جنین را انتخاب و برای وقوع بارداری برنامه زیری شده با هدف فرزند آوری سلامت و عاری از ژن معیوب اقدام کرد.
PGT-A و PGT-SR یا بررسی اختلالات کروموزومی جنین قبل از لانه گزینی در مواردی همچون سقط مکرر، شکست‌های متعدد، روش‌های IVF و ICSI، سابقه ناهنجاری‌های کروموزومی در فرزند قبلی یا وضعیت ناقلی جابجایی قطعات کروموزومی در والدین یا سابقه مرده‌زایی بدون علامت مشخص روشی بسیار کارامد است که در پژوهشگاه رویان با تکنیک‌های مختلف آزمایشگاهی در حال انجام است و درصد وقوع بارداری با نتیجه فرزند سلامت را به میزان چشم گیری افزایش داده است.
PGT با هدف تعیین جنسیت و همچنین با هدف جلوگیری از انتقال بیماری یا وضعیت ناقلی اختلالات وابسته به کروموزوم ایکس از جمله هموفیلی و بیماری دوشن طراحی شد ولی به تقاضای روز افزون خانواده برای وضع تعادل جنسیتی فرزندان نیز پاسخی در خور داده است و خانواده‌ها را از داشتن فرزندانی از هر دو جنس بهره‌مند ساخته است.
PGT. M یا بررسی مولکولی و ژنتیکی جنین‌ها قبل از لانه گزینی برای بسیاری از بیماری‌های سخت، معلولیت‌زا یا کشنده از قبیل بیماری‌های آلفا و بتا تالاسمی، آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)، نابینایی‌های مختلف از جمله RP، آکندروپلازی و بسیاری از ناهنجاری‌های اسکلتی، ظاهری و عملکردی اعضای مختلف بدن روشی مناسب و برخی اوقات تنها روش کمک به خانواده هاست که به دلیل وجود تجربیات متعدد و متمادی در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با استفاده از متخصصین ماهر و روش‌ها و تجهیزات به روز سالهاست در حال انجام است و علاوه بر افتخار اولین بودن در زمینه این اقدامات، بهترین نتایج و خروجی‌ها را داشته و در مقالات معتبر علمی برای استفاده همکاران داخلی و خارجی ارائه کرده است.
در حال حاضر بخش بالینی و آزمایشگاهی PGT (آزمایش ژنتیک پیش از لانه گزینی) ارائه خدمات را در عالی‌ترین شکل به بیماران و مراجعان به پژوهشگاه رویان به عهده گرفته و روی گشاده و آسودگی خیال و رضایت پروردگار را به عنوان بهترین پاداش روزانه دریافت می‌کند و مصمم‌تر از گذشته برای ارائه خدمات فوق تخصصی و به روزتر در حال تلاشی پیش از گذشته است.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۱

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup