آیین گرامیداشت روز معلم و مقام استاد در پژوهشگاه رویان برگزار شد

همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، مراسم گرامیداشت روز معلم و مقام استاد، با حضور دکتر سید حسن شهرستانی، استاد زبان و ادبیات فارسی روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه با موضوع چراغ راه در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان ضمن تبریک روز معلم از تلاش‌های معلمین و اساتید تقدیر و تشکر کرد و برگزاری این مراسم را بهانه‌ای مناسب برای یک دورهمی عارفانه دانست.
در ادامه این مراسم، دکتر سید حسن شهرستانی، استاد زبان و ادبیات فارسی به توصیف ویژگی‌های معلم پرداخت و گفت: یک معلم خوب انسان را از زمین به آسمانها سوق می‌دهد و آنچه برای معلم بودن مهم است منش است؛ چرا که دانش همواره در حال تغییر و تحول است اما آنچه مهم است منش معلم است که در تاریخ علم، در تاریخ سیاسی، در تاریخ اجتماعی، در تاریخ فرهنگ و… ذکر شده است و نیاز است تا تاریخ را به عنوان علم عمیق مطالعه کرد.
دکتر شهرستانی ضمن بیان خاطره‌ و نقل قولی از دانشمند برجسته، انسان شناس، تاریخ نگار و ستاره‌شناس سده چهار و پنج هجری گفت: همه معلمین به مانند ابوریحان بیرونی در لحظه مرگ هم در طلب علم و دانش باشند؛ ابوریحان در لحظه مرگ از دوستانش پرسشی کرد و گفت بدانم و بمیرم بهتر از آن است که ندانم و بمیرم؛ این یعنی منش.
شهرستانی ادامه داد: معلمی را با چنین افرادی باید یاد گرفت. ابن سینا معلم دیگری است که هیچ چیز را غیر ممکن نمی‌دانست؛ او می‌گفت چون علم ما انسانها محدود است همه چیز را غیر ممکن می‌دانیم و این ابن سینا بود که اگر در هزار و صد سال پیش به او می‌گفتند در آینده انسانها سوار فلز می‌شوند و به آسمان پرواز می‌کنند، نمی‌گفت غیر ممکن است؛ می‌گفت من نمی‌فهمم و باید بیشتر مطالعه کنم. این هم نوعی دیگر از منش است. لذا هر شگفتی که می‌شنوید، اما دلیل عقلی برای رد آن ندارید، بگویید من نمی‌فهمم؛ چون هر چیزی ممکن است.
هر کدام ازدانشمندان مَنِشی داشته اند؛ از ابن سینا گرفته تا دانشمندان معاصر همچون شهید مرتضی مطهری، دهخدا، و یا زنده یاد سعید دکتر کاظمی آشتیانی. منش آن‌ها بود که آثار و نامشان را جاودان کرده است. لذا در جامعه کنونی نیاز است انسانی که از خاک آفریده شده است تواضع را منش خود قرار دهد.
دکتر شهرستانی ضمن یاد و خاطر امام راحل (ره) که به خانواده خود توصیه می‌کرد تا بوستان سعدی را بخوانند گفت: سرزمین شعر و ادب ایران است و کانون لطافت و مهربانی در جهان اینجاست و لازم است خوبی‌ها را بیشتر ببینیم، بخوانیم، یاد بگیریم و آموزش دهیم؛ بدانید که تکرار خوبی کردن اشکالی ندارد.
ممکن است سال‌ها کارها و فعالیت‌های خوبی انجام دهید ولی مشهور نشوید؛ عطار نیشابوری هم اینچنین شد. عطار وقتی مطب خود را بست و تذکره الاولیا و غزلیات و دیگر آثارش را نوشت و رفت مشهور شد. لذا اثر وجودی انسان و مفید بودن یا نبودن در جامعه اهمیت دارد و لازم است تا در ادامه فعالیت‌های علمی خود با انگیزه‌ای مضاعف پیش روید و این انگیزه در جهت بهبود وضعیت جامعه و کشور باشد.
بدانید وقتی می‌بینم که مراجعین حوزه‌های مختلف در پژوهشگاه رویان، چه در زمینه درمان و چه در پژوهش و آموزش زیاد شده است برعکس دیگر سازمانها خوشحال می‌شوم؛ چون پژوهشگاه رویان امیدآفرینی ایجاد می‌کند و همواره با وجود اساتید برجسته‌اش سعی دارد تا در لبه علم حرکت کند.
بدانید در مسیری که انتخاب کرده‌اید شکست هم بسیار خواهید داشت اما شما پای کار بایستید و فعالیت خود را ادامه دهید و این یعنی عزت داشتن و نوع دیگری از منش. همچنین فضای صمیمی پژوهشگاه رویان را حفظ کنید و وان یکاد بخوانید.
آنچه به دست خواهید آورد از صبری است که در تحقیقاتتان دارید و به قول حضرت حافظ، اجر صبری است کز آن شاخه نباتم دادند. که معنی شعر خطاب به عموم این است که اکنون که می‌بینید این همه معانیِ لطیف و مضامینِ ظریف از سخنانم می‌ریزد، تُحفه و پاداشی است که آن را به سبب شکیبایی و پایداری درعاشقی، معشوق به من اعطا کرده است. لذا عاشق کار خود باشید.
پس از سخنرانی دکتر سید حسن شهرستانی، یکی از همکاران قدیمی رویان با اجرای موسیقی سنتی به محفل روز گرامیداشت استاد شادی و طراوت بخشید و اساتید برجسته رویانی خاطراتی از معلمین خود بازگو و یاد و نام ایشان را گرامی داشتند.
حسن ختام این مراسم، تقدیر و تشکر از اساتید و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه رویان بود که به رسم یادبود هدایایی به ایشان تقدیم شد.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۴

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup