مقاله گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان روی جلد نشریه بین المللی زیست شناسی تولید مثل نقش بست

مقاله طرح مشترک پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان طرح روی جلد نشریه بین المللی Biology of Reproduction انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه رویان، مقاله دکتر روح الله فتحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان، دکتر داوود فتحی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دانشجوی مشترک این دو مرکز علمی، پیمان پالای، به عنوان طرح روی جلد نشریه بین المللی  Biology of Reproduction  انتخاب شد.
این مقاله با عنوان فارسی ارزیابی کیفیت تخمک: مروری بر روش‌های مهندسی برای یک چالش بالینی، مطالعه‌ای درباره فناوری‌های کمک باروری و انتخاب تخمک با قابلیت تکوین به یک نوزاد کامل با رویکرد مهندسی و هوش مصنوعی نگارش شده است.
فناوری‌های کمک باروری با هدف رفع مشکل ناباروری ایجاد شده اند. به طور کلی این روش‌ها شامل سه مرحله هستند: استخراج تخمک از تخمدان، بارور کردن تخمک به وسیله اسپرم در شرایط آزمایشگاهی و انتقال تخمک بارور شده به رحم زنی که تخمک از وی استخراج شده است یا فردی دیگر، برای ادامه مراحل تکوین طبیعی جنین. با وجود تمام تلاش‌ها و پیشرفت‌های به دست آمده در سال‌های اخیر بازده روش‌های کمک باروری همچنان اندک و در حدود ۳۰ درصد است.
یکی از مراحل مهم در روند معمول کمک باروری، انتخاب تخمک مناسبی است که کیفیت لازم را برای ادامه مراحل داشته باشد. در این مرحله تصمیم گیری می‌شود کدام تخمک قابلیت تکوین به یک نوزاد کامل را دارد. معمول‌ترین روش ارزیابی کیفیت تخمک، بررسی شکل ظاهری آن توسط جنین‌شناس به وسیله میکروسکوپ است. استفاده از چنین روشی که متکی بر مشاهده و وابسته به تجربه جنین‌شناس است می‌تواند منجر به تشخیص و انتخاب اشتباه شود. به طور معمول راه حل غلبه بر محدودیت‌های قضاوت انسانی و اشتباهات ناشی از آن، استفاده از رویکردهای مهندسی است.  

 در این مقاله مروری، چالش‌های پیش روی مراکز درمانی و محیط‌های آزمایشگاهی در مواجه با چشم‌انداز پزشکی مدرن و ورود جنبه‌های نوین علمی به آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین یک روند استاندارد برای انتخاب تخمک ارائه شد که می‌تواند به بهبود تحقیقات در این زمینه کمک کند. علاوه بر این، روش‌های مؤثری برای تسریع پژوهش‌های پیش رو پیشنهاد شده است.

هدف از مقاله مروری مذکور ایجاد یک چشم‌انداز جدید با رویکردهای مهندسی و هوش مهندسی برای ارزیابی کیفیت تخمک بود تا امیدهای موجود برای حل مشکل زوج‌های نابارور افزایش یابد.
نگارش مقاله در این نشریه بین المللی از آن جهت اهمیت دارد که نشریه Biology of Reproduction در میان نشریات حوزه تخصصی اش، در رتبه‌بندی کیو ۱ [Q1] با ضریب تأثیر 4.285 قرار دارد که توسط انتشارات آکسفورد منتشر می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۰۴

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup