جشنواره ملی رویانا برگزار می شود

تفاهم نامه همکاری برگزاری جشنواره علمی دانش آموزی رویانا با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و ریاست پژوهشگاه رویان به امضاء طرفین رسید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، صبح روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۲ تفاهم نامه همکاری برگزاری جشنواره علمی دانش آموزی رویانا با تأکید بر زمینه‌های علوم‌زیستی و فناوری‌های کاربردی، با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و ریاست پژوهشگاه رویان در محل سالن جلسات پژوهشگاه رویان به امضاء طرفین رسید.
در ابتدای این مراسم، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان ضمن خوش آمدگویی به حضار، هدف از برگزاری جشنواره علمی – ملی و دانش‌آموزی رویانا را تحقق اهداف بلند مدت نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم نتایج کاربردی پژوهشگاه رویان به طور ملموس و شفاف به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود و امیدواریم با برگزاری جشنواره رویانا که یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است موفق شویم نسل آینده را برای جامعه تربیت کنیم.
رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اهداف انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، تأکید کرد: باید دانش‌آموزان با شرکت در دوره‌ها و آموزش‌ها علاقه بیشتری به حوزه بیولوژیک پیدا کنند و امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه بزرگ و همکاری بین سازمان‌ها کارهای بزرگ انجام شود.
در ادامه، دکتر محمد کاظمی آشتیانی، عضو هیأت علمی و دبیر علمی نخستین جشنواره ملی رویانا گفت: میوه پژوهش در زیست‌فناوری باید به دست دانش‌آموزان داده شود و نیاز است تا دیدگاه دانش آموزان هم در این عرصه ملی شناسایی شود.
دانش‌آموزان قرار است همراه با پژوهش و ابزارهای در دسترس مهارت‌های فنی را کسب کنند و ما نیاز داریم پژوهش دانشجویی را به دانش‌آموزی تبدیل کنیم؛ امروزه دانشگاه از مدرسه دور افتاده و به دنبال اتصال این دو مجموعه هستیم.
وی با بیان اهداف برگزاری جشنواره ملی رویانا، مطرح کرد: تشکیل پژوهش‌سراها، هدایت نهادهای متولی پژوهش‌سراها، مراجع استاندارد کتاب‌ها در زمینه مهارت‌های طرح سوال، فرآیند خودآموزی و افزایش کارایی دانش‌آموزان از مهم‌ترین اهداف است و در دنیا دانشگاه‌ها و مراکز علمی یک هویت دارد. ایونت‌ها و جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود باید طعم رویان داشته باشد تا دانش‌آموزان با رویکرد رویان آشنا شوند؛ هدفمان ایجاد پژوهش‌سرا با رنگ‌وبوی رویان است.
آشتیانی با تأکید بر اینکه سؤالات روزمره دانش‌آموزان باید مسئله‌محور باشد، عنوان کرد: ایده باید در مقیاس دانش‌آموزی ترجمه و بازآفرینی شود. همچنین یک منتور در محیط آموزش قرار می‌گیرد و پس از ارائه ایده‌های خود و داوری برگزیدگان انتخاب می‌شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: هدفمان این است که برگزیدگان را پس از انتخاب رها نکنیم و ذهنشان را با امید و ایده همراه کنیم. ترویج فرهنگ و نگاه جدید در پژوهش دانش‌آموزی از دیگر اهداف برگزاری جشنواره ملی رویانا است.
در ادامه این مراسم، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن ابراز خرسندی از پیگیری برگزاری جشنواره رویانا گفت: شهید کاظمی آشتیانی یک دانشمند جهادی بود که تفکر جهادی را در عرصه علمی در کشور ایجاد کرده و در همین راستا درصدد اجرای برنامه‌های علمی‌پژوهشی هستیم.
ایشان با اشاره به یکی از موضوعاتی که در تحول نظام آموزشی نقش مؤثری دارد، اظهار کرد: اگر درصدد اصلاح کشور هستیم، باید به نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. در این راستا سند بنیادین ترسیم شده تا دانش‌آموزان خلاق نوآور تربیت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌ها در راستای شناسایی نخبگان است، خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها در راستای شناسایی نخبگان برگزار شده و دانش‌آموزان برگزیده تقدیر می‌شوند، اما حمایت و هدایت دانش‌آموزان برگزیده به سوی رشته‌های متناسب و پرورش استعدادها از شناسایی آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.
پس از آن، دکتر محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز ابراز داشت: برگزاری این جشنواره باشکوه نیاز به انرژی فراوان و جوانان توانمند و ایده‌پرداز دارد تا موجبات ارتقای علمی دانش آموزان را فراهم کند که خوشبختانه هر دو در پژوهشگاه رویان وجود دارد و ما به عنوان جهاددانشگاهی، از اینگونه فعالیت‌های علمی – آموزشی و ترویجی برای شکوفایی نسل آینده نظام و انقلاب استقبال می‌کنیم.
در پایان، تفاهم نامه همکاری برگزاری جشنواره رویانا با حضور اساتید حوزه پزشکی تولید مثل، سلول‌های بنیادی و زیست فناوری، نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره)، روابط عمومی سازمان‌ها و خیرین حوزه سلامت به امضاء طرفین رسید. 
مهدی لطفی پناه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۱۵

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup