موفقیت پژوهشگر پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در کسب جایزه بین المللی کرایوبیولوژی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، جایزه بین المللی پژوهشگر جوان با عنوان  Dayong Gao Young Investigator Award به دکتر روح الله فتحی از پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اختصاص یافت.
این جایزه به صورت سالانه توسط انجمن جهانی کرایوبیولوژی به پژوهشگران زیر 45 سال فعال در حوزه زیست انجماد و یا کرایوبیولوژی تعلق می گیرد که در کشور خودشان در توسعه این علم مؤثر هستند.
جایزه بین‌المللی انجمن کرایوبیولوژی در سال 2019 میلادی بنیان نهاده شده است که چهارمین دوره آن در سال 2022 میلادی در پایتخت کشور ایرلند جنوبی در ماه جولای برگزار خواهد شد. این جایزه در سال ۲۰۱۹ به پژوهشگری از کشور برزیل، در سال ۲۰۲۰ به پژوهشگری از پاکستان و در سال ۲۰۲۱ میلادی به یک پرتغالی اعطا شد.
دکتر روح الله فتحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، در این خصوص گفت: از اینکه امسال این جایزه بار دیگر به جهان اسلام و منطقه خاورمیانه اختصاص یافته است بسیار خوشحال هستم.
کرایوبیولوژی، علم چگونگی نگهداری مواد زیستی و سلول‌های زنده در درجه حرارت پایین است. حفظ طولانی مدت سلول‌های بنیادی، سلول‌های جنسی (اسپرم و تخمک)، جنین چند سلولی و یا بافتهای تخمدان و بیضه از جمله موارد استفاده این علم در درمان ناباروری محسوب می‌شود. بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف نیز یکی دیگر از مصادیق استفاده از درجه حرارت پایین در نگهداری طولانی مدت این سلولهای بسیار با ارزش است.
پژوهشگاه رویان هم اکنون از آخرین روش‌های انجمادی در ذخیره‌ سازی نمونه‌های زیستی بهره می‌برد و بسیاری از این روش‌ها را خود در محیط آزمایشگاه ایجاد کرده و یا توسعه داده است.
دکتر روح‌الله فتحی، دانشیار گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه رویان بوده که در دو حوزه انجماد تخمک و مهندسی بافت تخمدان فعالیت می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup