نشست «چالش‌های حقوقی و اخلاقی بکارگیری شخص سوم در درمان ناباروری»

نشست علمی «چالش‌های حقوقی و اخلاقی بکارگیری شخص سوم در درمان ناباروری» در محل سالن همایش گلزار شهدای سازمان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نشست  علمی و تخصصی «چالش‌های حقوقی و اخلاقی بکارگیری شخص سوم در درمان ناباروری» روز جمعه مورخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ و همزمان با  دومین روز مراسم بزرگداشت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در محل سالن همایش گلزار شهدای سازمان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
در این نشست که با حضور اساتید برجسته حوزه متخصصین اخلاق و حقوق پزشکی برگزار گردید ضمن بیان مشکلاتی که ناباروری در زندگی مردم ایجاد کرده است، چالش‌های پیش روی جامعه و خانواده‌ها مورد بحث و بررسی موشکافانه قرار گرفت.
در ابتدای این نشست، دکتر یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی وظایف دولت در رفع این مشکلات را یادآور شد و گفت: ناباروری میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر خانواده و جوامع تأثیر دارد. برآوردها حاکی از آن است که تقریباً یک نفر از هر شش نفر در سنین باروری در سراسر جهان در طول زندگی خود ناباروری را تجربه می‌کند. ناباروری اثرات اجتماعی منفی قابل توجهی بر زندگی زوج‌های نابارور و به ویژه زنان دارد و اغلب خشونت، طلاق، انگ اجتماعی، استرس عاطفی، افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین را تجربه می‌کنند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: مراقبت از باروری شامل پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری است. دسترسی برابر و عادلانه به مراقبت‌های باروری همچنان یک چالش در اکثر کشورها به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط است. مراقبت از باروری به ندرت در بسته‌های ملی مزایای پوشش همگانی سلامت اولویت‌بندی می‌شود. نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات مراقبت از باروری بر جمعیت فقیر، مجرد، بی‌سواد، بیکار و سایر جمعیت‌های حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد.
در ادامه این نشست  دکتر رضا سامانی عمانی، دکتری حرفه‌ای پزشکی و مدیر گروه اخلاق و حقوق پزشکی پژوهشگاه رویان با موضوع «چالش‌های اخلاق پزشکی و حقوقی در روش‌های کمک باروری و بکارکیری شخص سوم»، دکتر صادق شریعتی‌نسب، عضو هیأت علمی و گروه اخلاق و حقوق پزشکی پژوهشگاه رویان موضوع «نسب و انواع دیدگاه‌ها نسبت به آن و چالش‌های حاصل در اهدا»، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید طه مرقاتی، عضو گروه اخلاق و حقوق پزشکی پژوهشگاه رویان و استاد دانشگاه تهران با موضوع «نسب عرفی در اهدای جنین» و همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا رضانیا معلم، دکتری فقه و حقوق خصوصی و عضو گروه اخلاق و حقوق پژوهشگاه رویان در خصوص «چالش های حقوقی و اخلاقی بکارگیری شخص سوم در درمان نازایی» به مباحثه پرداختند.
در بخش پایانی مراسم نیز دکتر حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه دکتر کاظمی‌آشتیانی با وجود مباحث متعددی که در خصوص روش‌های جدید درمان ناباروری بود با شجاعت این علم را در کشور پایه نهاد، گفت: باید مشابه این نشست‌ها به صورت متعدد و گسترده برگزار شود.
در پایان مراسم نیز اساتید حاضر در نشست بر مزار دکتر کاظمی‌آشتیانی، مؤسس پژوهشگاه رویان حضور یافته و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره وی، فاتحه‌ای بر سر مزار او قرائت کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۶

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup