بهاروند: روح یک سازمان را باید در خطرپذیری برای حصول نوآوری و کارآفرینی جستجو کرد

مراسم نکوداشت روز ملی منابع انسانی جهاددانشگاهی در روز یکشنبه مورخ ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ با حضور متخصصان و کنشگران این حوزه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
در این مراسم، پروفسور حسین بهاروند از جمله جهادگران شاخص و رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان به ارائه توضیحاتی در حوزه پرورش سرمایه انسانی پرداخت.
پروفسور بهاروند با توجه به تجربیات خود در حوزه سلول‌های بنیادی و تشبیه پرورش سرمایه انسانی به نحوه تشکیل جنین عنوان کرد: امروز روز بزرگداشت عطار نیشابوری و روز منابع انسانی است. واقعیت این است که بدن انسان ۳۷ تریلیون سلول دارد که همگی در ابتدا از یک سلول تشکیل شده‌اند. یک سازمان نیز به همین صورت مانند بدن یک انسان ابتدا از یک سلول تشکیل شده و سپس، توسعه پیدا می‌کند. آنچه مورد پیدایش و رونق یک سازمان می‌شود، انسان‌ها هستند.
وی ضمن تشریح چگونگی رشد و پرورش یک جنین در رحم مادر، افزود: چنانچه فرض کنیم، سلول‌های ایجاد شده در بدن هر کدام یک بخش از سازمان یا نهاد مدنظر هستند، این‌گونه می‌توان عنوان کرد که کارایی هر بخش از این سلول‌ها باعث سلامتی و موفّقیت بدن یا سازمان مربوطه خواهد بود. برخی افراد در نهادهای مختلف وجود دارند که باید به درستی در جای خود قرار گیرند تا چرخ سازمان بچرخد.
رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه هر سازمان در لشکر خود نیازمند انواع مختلف از نیروی انسانی است، گفت: در هر سازمان با انواع انسان‌های منعطف روبه‌رو هستیم که باید از ظرفیت‌های آن‌ها مبتنی بر توانایی ایشان استفاده کنیم؛ در یک سازمان اداره سرمایه انسانی است که مشخص می‌کند افراد در چه مکان‌هایی قرار گیرند تا به عنوان سرمایه برای آن سازمان فعالیت کنند.
پروفسور حسین بهاروند با اشاره به عملکرد هر یک از اعضای بدن انسان و مقایسه آن با عملکرد نهادهای مختلف، بیان کرد: در این حوزه نیازمند تعادل در هر یک از سازمان‌های مختلف هستیم. البته نوع سازمان‌ها متفاوت است و اینکه آمد و شد سرمایه انسانی چگونه باشد نیز بستگی به نوع سازمان مربوطه دارد. باید بدانیم یک نیروی خوب داشتنی نیست و ساختنی است و این امر نیز در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد. باید بدانیم که تکامل در طبیعت تدریجی است و در سازمان‌های مختلف نیز برای تربیت نیروی انسانی باید زمان کافی صرف شود.
وی اظهار کرد: راز حرکت یک سازمان در زیست‌بوم آن نهفته است که به صورت تدریجی شکل می‌گیرد. تعامل افراد با یکدیگر بخشی از زیست‌بوم سازمانی را شکل می‌دهد. اکوسیستم یک سازمان ممکن است شامل پژوهشگاه‌ها و دانشکده‌ها و نظایر آن باشد. نکته مهم پذیرش برهم کنش انسان‌ها در یک زیست‌بوم یا سازمان است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه تکامل در طبیعت و یا سازمان‌های مختلف حاصل چالش است و هنگام حرکت باید در مقابله با چالش‌ها یا راهی پیدا کنیم یا راهی بسازیم، گفت: باید بدانیم که خط سیر و برآیند حرکت ما در زندگی موضوع بسیار مهمی است. اگر می‌خواهیم در آینده محققان، معلمان و استادان بزرگی داشته باشیم باید جایگاه مناسبی را فراهم کنیم. باید سعی کنیم جایگاه‌های جداگانه (کُنام) برای افراد مختلف در سازمان‌ها در نظر بگیریم تا شکوفا شوند.
پروفسور بهاروند بیان کرد: نباید برای افراد مختلف در سازمان‌های مختلف نسخه واحد در نظر گرفت. در منابع انسانی باید به این فکر کنیم که چگونه با هر شخصیت برخورد کنیم که عملکرد مثبت داشته باشد. زمانی که زوج‌های نابارور کشور برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند و بسیاری از افراد نابارور بودند، مرحوم کاظمی آشتیانی در عمل نشان داد که این‌گونه نیست و توانست با تلاش خود فاصله علمی خود را با جهان کاهش دهد.
وی یادآور شد: مرحوم کاظمی آشتیانی بیشتر به دنبال علمی بود که برای مردم نافع بوده و نیازهای مردم را برطرف کند. ایشان همیشه به ما می‌گفت، خود را به کارهای کوچک مشغول نکنید. زنده‌یاد کاظمی آشتیانی با اینکه بسیار متشرع بود اما زمانی که برای تحقیقات فضای کافی در اختیار نداشتیم، دستور داد تا از نمازخانه پژوهشگاه برای این کار استفاده شود و دفتر خود را برای نماز در نظر گرفت.
رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان در پایان سخنان خود تصریح کرد: روح یک سازمان را باید در خطرپذیری برای حصول نوآوری و کارآفرینی جستجو کرد. ما باید در سازمان خود به پیشرفت دیگران کمک کنیم. بزرگ بودن به پست و مقام نیست بلکه در کمک کردن به ساختن آینده‌ای بهتر است. یادمان باشد امروز موثریم و فردا اثر خواهیم بود.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup