۱۴ دی ماه، هفدهمین سالگرد درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی

هفدهمین مراسم سالگرد درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی، مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، به مناسبت هفدهمین سالروز درگذشت دانشمند فقید دکتر سعید کاظمی آشتیانی مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان مراسم گرامیداشتی در تاریخ ۱۴ دی ماه ساعت 13:00 در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار خواهد شد.
هفده سال پیش در عصر روز چهارشنبه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رئیس پژوهشکده رویان - مرکز علمی پیشتاز تحقیقات سلول‌های بنیادی و شبیه‌سازی در ایران و از بزرگترین مراکز درمانی تحقیقاتی پزشکی تولیدمثل در کشور و خاورمیانه - در کمال ناباوری حین انجام تست ورزش در بیمارستان بقیه الله (عج) تهران به دلیل عارضه قلبی در چهل و چهار سالگی درگذشت.
فقدان ناگهانی زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی و اقدامات مؤثر ایشان از جمله تأسیس پژوهشکده رویان و ارائه هر چه بهتر خدمات درمان ناباروری به جامعه و دستاوردهای بزرگ ملی آن نظیر تولید، تکثیر و انجماد نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی در کشور در سال ۱۳۸۲ و تحقیقات گسترده در زمینه سلول درمانی بیماری‌های مختلف از قبیل ضایعه قرنیه و عوارض سکته قلبی، راه اندازی نخستین بانک خون بند ناف خصوصی کشور در سال ۸۳ و پیگیری طرح تولید نخستین جانوران شبیه‌سازی شده خاورمیانه - که چند ماه پس از درگذشت دکتر کاظمی به ثمر نشست - چهره علمی شناخته شده‌ای از وی به یادگار گذاشت که فراتر از دایره همکاران و جامعه علمی و پژوهشی این حوزه، تأسف و تأثر عمومی را در پی داشت.
وی دارای درجه دکترای تخصصی جنین‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد و توسعه طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانندسازی در ایران نقش بسزایی داشت.
دانش فراوان، هوش سرشار، توان مدیریتی بالا از یک سو و تعهد، اخلاص و ایمان همیشگی او به خداوند متعال از سویی دیگر سبب شد تا در دوران حیات کوتاه دکترکاظمی آشتیانی در دو حوزه مدیریتش موفقیت‌های چشمگیری همچون گسترش روش‌های پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنینی و همانندسازی (کلونینگ) حیوانات را رقم بزند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتی به شخصیت و عملکرد دکترکاظمی آشتیانی پرداختند
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: «اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار. و هم خستگی را فراموش کردند، که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبالگیری و این اهتمام‌ها و خسته نشدن‌ها. لذا رویان در چشم من بسیار گرامی است و عزیز است».

متن کامل این بیانات، خاطرات، نماهنگ دکتر کاظمی آشتیانی با نام «دکتر کاظمی آشتیانی؛ فرزند صالح انقلاب»  از سایت khamenei.ir قابل دسترسی است.
از جمله خدماتی که این دانشمند فقید به کشور ارائه داد می‌توان به توسعه تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری، تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و بهره گیری از آنکه نویدبخش افقی جدید در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج است، اجرای نخستین طرح همانندسازی حیوانات در خاورمیانه که پس از درگذشت آن دانشمند فقید با تولد نخستین بره‌های همانندسازی شده در کشور در مرداد و مهرماه سال بعد به بار نشست، راه اندازی و برگزاری ۶ دوره جشنواره بین المللی رویان و برگزاری ۲ دوره جشنواره آسیایی بهداشت خانواده اشاره کرد.
دیگر موفقیت‌هایی که دکتر کاظمی و تیمش در ایران بدست آوردند عبارتند از:
تولد نخستین نوزاد حاصل از IVF در ایران (1371)
 تولد دومین کودک حاصل از ICSI در ایران (1373)
 دومین موفقیت ایران در بیوپسی بیضه‌ای برای درمان ناباروری مردان (1377)
 تولد نخستین نوزاد حاصل از میکرواینجکشن (1377)
 تولد نخستین کودک حاصل از PGD در ایران (1382)
 تولید نخستین رده‌ی سلول‌های بنیادی جنینی در ایران (۱۳۸۲)، که نام ایران را در میان ده کشور صاحب این فناوری قرار داد.
 تأسیس نخستین بانک خون بند ناف ایران به منظور استفاده از بن یاخته‌های خون بند ناف در سلول درمانی خانواده ها
 شکل گیری گروه تحقیقاتی برای کلونینگ نخستین گوسفند همانندسازی شده ایران در سال ۱۳۸۴ که متأسفانه دکتر کاظمی موفق نشد تولد این موجود زاده‌ی رویانش را در سال ۱۳۸۵ ببیند.
همکاران کاظمی و پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در این مراسم با آرمان‌های زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی تجدید میثاق می‌کنند. یادش گرامی و راهش مستدام باد.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup